مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

چه كنيم تا دعاي ما از ته دل باشد؟ و چه راههايي دارد؟
امام علي(ع) در پاسخ به اين سؤال كه خداوند فرموده: {A{/Bاُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {w4-6w}{I40:60I}/}A}؛ پس چرا دعا مي كنيم؛ ولي دعايمان اجابت نمي شود؟ فرمود: زيرا دل هاي شما هشت خيانت كرده است: 1. اين كه شما خدا را شناختيد، اما حق او را چنان كه بر شما واجب است ادا نكرديد. بنابراين شناخت شما به كارتان نيامد. 2. اين كه ايمان به خدا آورديد، اما با سنت او مخالفت نموديد پس فايده ايمان شما چيست؟ 3. قرآن را خوانديد، ولي عمل نكرديد. 4. گفتيد از آتش جهنم مي ترسيد، اما در هر وقت با گناهان خود بدن هاي خود را آماده عذاب ساختيد. 5. اظهار تمايل به بهشت كرديد، اما كاري كه شما را از بهشت دور مي كند انجام داديد. 6. از نعمت هاي خداوند استفاده كرده؛ ولي سپاس گزاري نكرديد. 7. خداوند شما را امر به دشمني شيطان كرده و شما با زبان با او دشمني كرديد؛ ولي در عمل با او مخالفت نكرديد. 8. عيب هاي مردم را جلوي چشم خود قرار داديد، اما عيوب خود را پشت سر انداختيد. با توجه به اين امور، چگونه انتظار اجابت دعا داريد. پس خودتان را اصلاح كنيد و تقوا پيشه نماييد تا دعاهاي شما مستجاب شود». {V(اعلام الدين، حسن بن ابي الحسن الديلمي، ص 269 و 270) V} در بعضي از روايات، موارد ديگري به عنوان موانع استجابت بيان شده است: 1. تناقض با حكمت الهي؛ حضرت علي(ع) مي فرمايند: «كرم خداوند حكمتش را نقض نمي كند؛ از اين رو هر دعايي به اجابت نمي رسد [بلكه پاره اي از دعاها اجابت مي شود]». {V(ميزان الحكمه، ص 259، ر 5619) V} 2. داشتن حق الناس و هرگونه مظلمه اي برگردن؛ خداوند تعالي به حضرت عيسي بن مريم(ع) فرمود: «به بني اسرائيل بگو: دعاي كسي را كه مظلمه اي برگردن دارد مستجاب نمي كنم». {V(همان، ص 258، ر 5615) V} 3. گناهان اجتماعي؛ گناهان اجتماعي مثل ترك امربه معروف و نهي از منكر باعث عدم اجابت دعا است. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «اگر امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنيد، بدترين شما بر شما چيره خواهند شد، آن گاه نيكان شما دست به دعا برمي دارند؛ ولي اجابت نمي شود».

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.